.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نریمان: مسافران پروازهای قبلی متوجه خطر شده بودند
 نریمان: مسافران پروازهای قبلی متوجه خطر شده بودند

وقوع دو حادثه تأسف‌آور در صنعت هواپیمایی کشورمان که منجر به کشته شدن نزدیک به یکصد و هشتاد نفر در فاصله کمتر از 10 روز شد، بار دیگر زنگ خطر نامناسب بودن وضعیت ناوگان هوایی ایران را به صدا درآورد.

وقوع دو حادثه تأسف‌آور در صنعت هواپیمایی کشورمان که منجر به کشته شدن نزدیک به یکصد و هشتاد نفر در فاصله کمتر از 10 روز شد، بار دیگر زنگ خطر نامناسب بودن وضعیت ناوگان هوایی ایران را به صدا درآورد.
این در حالی است که بسیاری از هواپیماهای مورد استفاده در ایران، فرسوده بوده و از سوی کارشناسان، از مدت‌ها قبل درخصوص لزوم بهبود این وضعیت هشدار داده شده است اما همچنان همه چیز به مانند قبل است.
درباره نقش مجلس برای حل این معضل، با محسن نریمان عضو کمیسیون عمران مجلس گفت‌وگو داشتیم:

به فاصله 9 روز، دو سقوط هواپیما در کشور رخ داده است. آیا نمایندگان مجلس پس از سه هفته تعطیلی، بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار خواهند داد؟

معمولاً پس از بروز چنین حوادثی به طور خودکار هیأتی متعاقب آن تشکیل شده و منجر به مستندسازی و تهیه گزارش می‌شود. در اینگونه موارد کمیسیون‌های ذیربط ازجمله امنیت ملی و عمران مجلس در رابطه با حوادث سانحه‌های هوایی به‌موقع برخوردهایی داشته‌اند که در بسیاری موارد ازجمله سقوط هواپیمای «یاک 40» منجر به تحقیق و تفحص شده است اما درباره حادثه اخیر، به رغم این که کمیسیون و مجلس در تعطیلات بودند، به محض بروز اولین حادثه در قزوین، جلسه‌ای با حضور وزیر راه و ترابری و افرادی که در این باره مطلع بودند، تشکیل و مسائل اولیه بررسی شد. همچنین کمیسیون امنیت ملی هم بررسی‌های مربوط به خود را نیز انجام داد. این تحقیقات ادامه داشت و هنوز به نتیجه نرسیده بود که شاهد حادثه تلخ دیگری بودیم. در حال حاضر حادثه دوم باعث شد بحث‌های مربوط به هر دو سانحه توأمان بررسی شود.

بروز چنین حوادثی به فواصل کوتاه را ناشی از چه مشکلاتی می‌دانید؟
طبیعی است یکسری از هواپیماها به لحاظ تعداد ساعات پرواز و گذشت عمر طولانی از ایمنی کمتری برخوردار هستند. اگر بخش کنترل پرواز و Over hall کردن هواپیما کار خود را درست انجام دهد، هر هواپیمایی که اجازه پرواز پیدا می‌کند، با هواپیمای نو تفاوتی نخواهد داشت. بنابراین باید بخش کنترل پرواز، تعمیر و بازسازی کارهایشان را اساسی انجام بدهند و به گونه‌ای به تساهل و تسامح برسند که کیفیت پروازها از حد استاندارد پایین نیاید. در حال حاضر تا روشن شدن نتایج، پیشداوری نمی‌کنیم ولی اولین موضوعی که به ذهن متبادر می‌شود، این است که این هواپیماها دچار استهلاک شده‌اند و باید بعد از بازدید و تعمیر اجازه پرواز پیدا کنند.

شما به عنوان یکی از اعضای کمیسیون عمران، طرح چه مسائلی را در حل این حوادث مؤثر می‌دانید؟

اولین سؤالی که باید مسئولین ذیربط و رئیس سازمان هواپیمایی کشور پاسخ دهند، این است آیا دو هواپیما قبل از پرواز از نظر فنی مورد تأیید قرار گرفته بودند یا نه. مسئله بعدی این است که باید از مسافران پروازهای قبلی این دو هواپیما تحقیق‌هایی به عمل آید. اگر مسافران اظهارنظر منفی نداشتند،‌ می‌تواند قابل‌قبول باشد ولی در حال حاضر خبرهایی می‌شنویم مبنی بر این که مسافرین در پروازهای قبلی احساس خطرهایی در طول پرواز داشته‌اند که ما را مصر می‌کند تحقیقات بیشتری انجام دهیم.

آیا تصور می‌کنید بررسی و کشف دلایل این دو پرونده می‌تواند نویدبخش عدم بروز حوادث بعدی باشد؟

در ارتباط با حوادثی از این قبیل نمی‌توان این پیش‌بینی را به طور قطع انجام داد زیرا علل بروز تمام سوانح مربوط به مسائل فنی نیست. در برخی موارد مشکلات جوی و خطای انسانی نیز دخیل هستند و به خاطر وجود مسائل غیرقابل پیش‌بینی نمی‌توان گفت بروز حوادث به صفر می‌رسد. آنچه مسلم است،‌ در این بررسی، روند کاری بخش‌های مختلف که به علت عدم دقت و کنترل و مشکلات مدیریتی در بروز این حوادث دخیل بودند، مورد تحقیق موشکافانه قرار خواهند گرفت و براساس نتیجه، قضاوت خواهد شد و گزارش کامل به ملت شریف اعلام می‌شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.039 seconds.